Strict Standards: mktime(): You should be using the time() function instead in /home/detiucideti.cz/detiucideti.cz/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 32

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/detiucideti.cz/detiucideti.cz/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 28

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/detiucideti.cz/detiucideti.cz/templates/joomlage0056-designcanvas/php/variables.php on line 8
Děti učí děti - Děti učí děti

Strict Standards: Non-static method modRSFlashmaticHelper::getRSFlashmatic() should not be called statically in /home/detiucideti.cz/detiucideti.cz/modules/mod_rsflashmatic/mod_rsflashmatic.php on line 15

Strict Standards: Non-static method modRSFlashmaticHelper::rsws_sql_regcase() should not be called statically in /home/detiucideti.cz/detiucideti.cz/modules/mod_rsflashmatic/helper.php on line 122

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/detiucideti.cz/detiucideti.cz/modules/mod_rsflashmatic/helper.php on line 272

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

Děti učí děti

V březnu 2012 jsme vyzkoušeli projekt Děti učí dětí v Základní škole Březina. Zapojili jsme do něj děti z malotřídky 1. a 2. ročníku v předmětu matematiky. Složení třídy ten den bylo 6 prvňáčků a 6 druháčků. Jedna dívka z prvního ročníku má vypracovaný individuální program, učivo v matematice má rozvolněné do 2 ročníků. Děti se o plánovaném projektu dozvěděli den dopředu. Druháci věděli, že budou mimo jiné prvňáčky učit početní řadu 15-20 (posloupnost číslic, psaní číslic, porovnávání). Zároveň si druháci sami určili, kdo bude pracovat s dívkou s individuálním programem, která se s pomocí orientovala zatím jen v početní řadě do 8.

Děti učí děti Děti učí děti Děti učí děti

V den uskutečnění projektu byla matematika 3.a 4. vyučovací hodinu. Prvňáčci si vylosovali svého "učitele".  Holčičce s individuálním programem se po celou dobu plně věnovala druhačka, která si pro ni vytvořila zábavné pracovní listy. Ostatní vytvořili dvojice a zaujali libovolné místo po třídě. Někteří druháčci si z vlastní vůle vytvořili svoje kreativní pracovní listy s daným učivem. Ostatní mohli využít pracovních sešitů,  pracovních listů vytvořených učitelkou, skutečných mincí. Pracovali asi 30 minut různě po třídě - u tabule, na koberci, v lavici. Posléze si učitelka prvňáčky pozvala na koberec a zjistila, co se naučili, a učivo shrnula.

Následující hodinu druháčci učili prvňáčky ve stejných dvojicích početní operaci sčítání a odčítání v oboru do 20. Tentokrát už bez předchozí přípravy dětí. Zhostili se toho bezvadně. K dispozici dostali pracovní listy s daným učivem ve správné posloupnosti. Každý prvňáček měl individuální pomoc svého staršího spolužáka po celou dobu, takže se respektovala jeho matematická úroveň ale i pracovní tempo. Druhák se snažil vysvětlit nové učivo různými způsoby a metodami, což bylo velmi zajímavé pozorovat pro nás dospělé. Na konci hodiny si učitelka prověřila získané znalosti novým opakujícím pracovním listem, kde děti pracovaly již samy bez pomoci svého "učitele". 

I když mezi dětmi byly větší rozdíly, co se týkalo množství zvládnutí učiva, byl to projekt velice přínosný. V první řadě pro prvňáčky, kteří se během 90 minut naučili učivo, které se pozvolna probírá několik týdnů. Učení tímto způsobem je i více bavilo. Dívka s individuálním programem toho zvládla mnohem více než obvykle bez pocitu únavy. Pro děti druhého ročníku to byla velká zkušenost, kdy si zkusili, že vyučovat něco někoho může přinášet ovoce, ale mít i svá úskalí. Tato situace také přispěla ke zvýšení jejich sebevědomí, upevňování vztahů mezi spolužáky, ale i vztahu k matematice. Akce byla přínosem i pro učitelku a další přihlížející, jež si znovu uvědomili, že když děti učí děti, je to velice přirozené, působivé a pro děti přitažlivé.

 

Hana Konečná, učitelka, ZŠ Březina

 

Joomla Templates - by Joomlage.com